Verslag WA 28 augustus 2024

WA kleurt het Eemmeer!

Woensdagavond 28 augustus 2024 was een verwendag voor de zeilers. Met zomerse temperaturen, en alle soorten wind (hoog/laag, beetje wind/geen wind) was dit een moeilijke wedstijd om te zeilen, waar tactiek, techniek en wedstrijdspanning samenkomen. Door het mooie zomerse weer waren er ook veel andere boten op het water. Schepen lagen voor anker, enkele speedboten kwamen vol gas door het wedstrijdveld. Met deze extra hindernissen was deze wedstrijd een snoepje aan het eind van het seizoen.

De wedstrijd begon met 4-6 knopen wind (2 beaufort) vanuit oostelijke richting. Dit betekent dat alles wat in de mast kan naar boven wordt gehesen om zoveel mogelijk wind te vangen. Er werd strategisch (onder de dijk) en technisch (afkruisen vanaf de wind) gezeild. Een kleurrijk pallet van spinakers sierde het Eemmeer.

Halverwege de wedstrijd viel de wind, nagenoeg geheel weg en moesten de zeilers het op een spiegelglad water hebben van zuchtjes. Soms kwam de wind bovenin de mast uit een andere hoek dan over het dek, waardoor windmeters en windvanen van slag leken. Zelf de positie van de bemanning (verplaatsbaar gewicht) is onder deze omstandigheden van belang.

In de A klasse was het de Scarabee die een goede start had en een ruime voorsprong nam op de rest. Voor schipper Koko van Dordrecht en crew was dit de generale repetitie voor de 24 uurs wedstrijd die dit weekend op het IJsselmeer en Waddenzee wordt gezeild. In de laatste minuten van de wedstrijd lukte het de Jelischa en de Joy na een taai gevecht met de spinakers om de Scarabee te passeren. De drie schepen lagen bijna in elkaar verstrengeld. Met het laatste beetje snelheid van de avond pakte Jelischa de 1e plek. Al met al een goede prestatie van Scarabee om met vol vertrouwen de 24 uurs race te starten. Aan de voorbereiding heeft het in ieder geval niet gelegen.

In de B klasse zorgde de warme zon voor oververhitte schippers. De belangen zijn groot, er wordt hard gestreden om het kampioenschap. Met name de jeugdige bemanningen kregen het met elkaar aan de (helm)stok. Uiteindelijk ging de strijd om de avondzege tussen de kampioenskandidaten Skye en Senang, waarbij de schepen elkaar tot op centimeters naderde en Skye aan het langste eind trok. Dinokkio pakte een mooie derde plek, maar heeft niet genoeg wedstrijden gezeild om nog een serieuze bedreiging te zijn voor Skye en Senang. De Meta Magic en Wind Swept doen nog mee voor de laatste podiumplaats. De komende 3 wedstrijden zullen beslissend zijn voor het kampioenschap. Wordt vervolgd.

De uitslagen zijn:

A: 1 Jelischa 2 Joy 3 Scarabee 4 Snowstorm 5 Bliksem 6 Tranquillo 7 Razorbill 8 Bonte Duvel 9 Rather Be 10 Amazone

B: 1 Skye 2 Senang 3 Dinokkio 4 Meta Magic 5 Little One 6 Zeebries 7 Wind Friend 8 Wind Swept 9 Annabel